Homepage
Teaching



Beáta Stehlíková
Department of Applied Mathematics and Statistics
Faculty of Mathematics, Physics and Informatics
Comenius University
Bratislava
Slovak Republic












Cvičenia z ekonometrie
(3mef1, 3mef2  3mb- LS 2004/2005)

Projekty:

Meno Názov Body
Bakošová Katarína, Bátorová Ivana Úspory a investície 20
Barkoci Ladislav, Plachá Tatiana Krátkodobé záväzky slovenských spoločností 20
Boháčková Emília, Leško Tomáš Okunov zákon v Európe 20
Bruncková Monika, Zvonár RóbertOdhad trhovej ceny spoločností 20
Čech Miroslav  * 
Čintalová Zuzana, Bokes Tomáš Import 20
Fašung Andrej Vplyv rôznych faktorov vozidla na rýchlosť vozidla 10
Fitala Imrich Odhad štátnych verejných výdavkov 10
Foríšeková Daniela, Handlovič Martin Veľkosť ekonomiky a jej otvorenosť 20
Jakubovská Zdenka, Prikler Michal  * 
Kačmár Jaroslav, Sláviková Veronika Odhad úmrtnosti afrických detí 20
Klacso Ján, Kucsera Dénes Otvorenosť ekonomiky 20
Kosírová Ivana, Takáčová Denisa Projekt z ekonometrie 1 20
Makovec Dušan, Beláková Marianna Okunov zákon 2 17
Mračnová Andrea, Zahorec Natalia Phillipsova krivka v USA v rokoch 1971-1982 20
Mrázek MartinProjekt z ekonometrie 3 8
Némethová Lenka, Cichý PeterAnalýza ekonomického modelu ekonometrickými postupmi 4 20
Pániková Lucia, Hasonová Zuzana Okunov vzťah 5 20
Šedivá Ľubomíra, Barlák Ján Ceny domov v Albuquerque 17
Štalmach Matej, Vandák Marek Human development index 20
Toman Eduard, Savov Borislav Očakávaná dĺžka života 11
Vítek Mário Odhad mzdy zamestnancov sanatórií 10

* Pošlite alebo prineste mi projekt, nedostala som ho. (Niektoré projekty, ktoré mali podľa mailu prísť dvakrát, prišli len raz, takže niektoré možno neprišli vôbec.)

1 Výška mzdy
2 USA
3 Počet vrážd
4 Disponibilný dôchodok
5 SR

Hodnotenie projektov:

  • 5 bodov
    • Formulácia problému: výber vysvetľujúcich premenných, zdôvodnenie ich zaradenia do modelu - ich očakávaný vplyv na vysvetľovanú premennú, popis modelu, ak ide o model z ekonomickej teórie
    • Dáta: uvedený zdroj dát (ak sú z internetu, uviesť aj adresu), popis dát - čo vyjadrujú (napr. HDP - je nominálny, reálny, v parite kúpnej sily? atď.), z akého sú obdobia, ak ste dáta ďalej upravovali, napíšte ako. Znázornenie dát - netreba veľa grafov, stačí napríklad histogram hodnôt danej premennej (alebo iný vhodný graf) a základné charakteristiky (priemer, štandardná odchýlka,...), pri časovom rade priebeh. Ak ide o časový rad, dodržanie podmienky na stacionaritu (stačí obrázok, napr. vývoj HDP v čase tomu zrejme nevyhovuje).
  • 5 bodov
    • Odhad parametrov, testovanie hypotéz (signifikancia, heteroskedasticita, multikolinearita, normalita rezíduí, pri časovom rade aj konštantnosť koeficientov a autokorelácia). Sformulovať testovanú hypotézu a uviesť aj slovne výsledok testu.
  • 5 bodov
    • Interpretácia: interpretácia parametrov a testov z predchádzajúceho bodu. Zhodujú sa znamienka odhadov parametrov s očakávanými? Čo vyplýva z výsledkov testov? Potvrdili splnenie predpokladov? (Napríklad ak je v modeli heteroskedasticita, aký to má vplyv na ostatné testy? Čo by s tým dalo spraviť?)
  • 5 bodov
    • Samostatne vymyslieť, čo môže byť v súvislosti s týmto modelom zaujímavé: napríklad rozdeliť dáta na skupiny na základe nejakého rozumného kritéria a testovať, či sú parametre v týchto skupinách rovnaké (so zdôvodnením, prečo by sa mohli líšiť, v čom sú tieto skupiny odlišné), testovať hypotézu, ktorá má ekonomickú interpretáciu, pri heteroskedasticite nájsť premennú, ktorá ju spôsobuje (s jej hodnotami rastie variancia), ak pri časovom rade výjdu nekonštantné koeficienty, nájsť bod zlomu a dôvod (čo sa v tom čase stalo, čo mohlo ovplyvniť skúmanú závislosť?), porovnať výsledky s výsledkami z literatúry... atď.